Inspiration

Jag har gått igenom frysen och kollat vad vi har där, mycket köttfärs hittade jag! Och glass.. men den får ligga orörd där ett tag framöver! ^^ Sedan satte jag mig och började bläddra i mina böcker och tidningar efter goda recept på GI och LCHF mat! Jag är ganska så påläst om ämnet eftersom jag alltid tyckt att mat varit intressant och senaste åren även mat och hälsa. När man använder GI eller LCHF för viktminsking så fungerar kosten som sådan; genom att utesluta kolhydrater som är kroppens vanliga bränsle tvingar man kroppen att använda lagrat fett som energi, men det är viktigt då att man inte fuskar för så fort man stoppar i sig kolhydrater så går kroppen över till den vanliga förbränningen och det tar sedan någon/några dagar att återgå till att använda fettet som bränsle.
 
När det gäller GI och LCHF som långsiktig livsstil så äter man ju mer kolhydrater, men med lågt GI (glykemiskt index) alltså långsamma kolhydrater som fullkornspasta, råris, rotfrukter, surdegsbröd osv. Varför långsamma kolhydrater är bättre är för att det tar längre tid för kroppen att bryta ner sockret i de långsamma kolhydraterna och blodsocker kurvan blir jämnare. När man äter snabba kolhydrater bildas det så mycket insulin för att bryta ner dom på en gång och blodsockret går upp som ett spjut och sjunker sedan rakt ner i botten, och när den går neråt roopar kroppen efter mer energi och vi blir åter sugna på snabb energi. Ond cirkel, ja visst! :P
 
Åter till min planering. Jag skrev ner några förslag på olika recept och sedan handlade jag en massa grönasker och annat gott så kylen är laddad! :) Idag åt jag rester från i söndags, flygande jakob med sallad till till lunch och gjorde en enkel fiskgratäng med torsk spenat och grädde/creme fraiche och sallad till! Sen var jag på spinning nu på kvällen och AJ! vad träningsvärken kommer fort! :P Tveksamt om jag kan röra mig eller ens komma ur sängen imorgon! ^^ Vi får se, jag vill gå på Aerobics imorgon kväll egentligen, men om det gör väldigt ont kommer jag simma istället på dagen. :) 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

linneakrusbar

"The clouds I can handle. But I can't fight with an eclipse."

RSS 2.0